Τετάρτη, 26 Ιουλίου 2017

ΕΠΙΣΤΟΛΗ-ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ Μ. ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΠΡΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟ ΚΟΜΙΣΙΟΝ: Προστατέψτε την εγχώρια παραγωγή Τσίπουρου και Ούζου! • Αποτρέψτε τετελεσμένα με υπερψήφιση του Κανονισμού στην ευρωβουλή…

Μάξιμος Ευρωπαικών 1
Αθήνα, 25 Ιουλίου 2017
ΕΠΙΣΤΟΛΗ-ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ Μ. ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΠΡΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟ ΚΟΜΙΣΙΟΝ:
Προστατέψτε την εγχώρια παραγωγή Τσίπουρου και Ούζου!
• Αποτρέψτε τετελεσμένα με υπερψήφιση του Κανονισμού στην ευρωβουλή…
Παρέμβαση, με επιστολή προς τον Πρόεδρο της Κομισιόν κ. Ζαν Κλωντ Γιούνκερ και ευρωπαίους αξιωματούχους, προκειμένου να διορθωθεί, έστω την ύστατη στιγμή, ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός για τα αλκοολούχα ποτά Προϊόντα Γεωγραφικής Ένδειξης, που εμπεριέχει κινδύνους για το τσίπουρο, το ούζο και άλλα παραδοσιακά ποτά, πραγματοποίησε ο βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας, πρώην αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος.
Ο Θεσσαλός πολιτικός, αρχικά έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου τόσο κατά τη συζήτηση του κανονισμού στην αρμόδια Επιτροπή της βουλής, όσο και με ερωτήσεις προς τους συναρμόδιους υπουργούς. Η πρωτοβουλία παρέμβασης προς τους Ευρωπαίους αξιωματούχους, γίνεται προκειμένου να αποφευχθούν αρνητικά τετελεσμένα με την υπερψήφιση ως έχει του κανονισμού στην ευρωβουλή -όπως η εμφιάλωση εκτός του τόπου ή της χώρας παραγωγής- και στόχο έχει την ευαισθητοποίηση των ευρωπαίων αξιωματούχων για το θέμα.
Στην επιστολή προς τους θεσμικούς παράγοντες της ΕΕ, με την οποία ζητά την παρέμβασή τους για να μην καταστραφεί η εγχώρια παραγωγή του τσίπουρου και του ούζου, ο Μάξιμος Χαρακόπουλος σημειώνει τα εξής:
«Οι γεωγραφικές ενδείξεις είναι άυλη πολιτιστική κληρονομιά της Ευρώπης. Γι αυτό η ΕΕ έως σήμερα προστατεύει τα Προϊόντα Γεωγραφικής Ένδειξης που παράγονται με συγκεκριμένες προδιαγραφές και ποιοτικά χαρακτηριστικά, ενώ είναι συνδεδεμένα με την παράδοση κάθε τόπου.
“Παράθυρο” εμφιάλωσης εκτός Ελλάδος…
Εκπροσωπώντας στην ελληνική βουλή μια περιοχή η οποία παράγει εξαιρετικής ποιότητας τοπικά ποτά, όπως το τσίπουρο Τυρνάβου και το ούζο, θα ήθελα να σας εκφράσω τις ανησυχίες μου, όπως και των Ελλήνων παραγωγών για το σχέδιο του νέου Κανονισμού για αλκοολούχα ποτά. Δυστυχώς, η πρόταση σχετικά με τον ορισμό, την παρουσίαση και την επισήμανση των αλκοολούχων ποτών, τη χρήση των ονομασιών των αλκοολούχων ποτών στην παρουσίαση και επισήμανση άλλων τροφίμων, καθώς και την προστασία των γεωγραφικών ενδείξεων για τα αλκοολούχα ποτά [COM(2016) 750 final 2016/0392 (COD)], κινείται προς μια αρνητική κατεύθυνση, δημιουργώντας προϋποθέσεις υπονόμευσης τής έως σήμερα ακολουθούμενης πολιτικής:
1. Ανοίγει “παράθυρο” για την ελεύθερη εμφιάλωση-συσκευασία σε περιοχές ή χώρες εκτός των γεωγραφικών ορίων των αλκοολούχων προϊόντων γεωγραφικής ένδειξης. Έτσι, στερούνται οι περιοχές ή χώρες παραγωγής από την προστιθέμενη αξία και ουσιαστικά καταστρατηγείται η έννοια της ονομασίας των προϊόντων γεωγραφικής ένδειξης. Ταυτοχρόνως, υποβόσκει ο σοβαρός κίνδυνος της υποβάθμισης ή ακόμη και της νοθείας του προϊόντος που μεταφέρεται χύμα για να συσκευασθεί σε άλλη χώρα ή περιοχή. Στην Ελλάδα έχουμε, δυστυχώς, ανάλογη πικρή εμπειρία με το ελαιόλαδο, το οποίο συνεχίζει παραδόξως να εξάγεται ‘χύμα’ προς άλλη χώρα (Ιταλία), όπου συσκευάζεται και μεταπωλείται.
2. Προβλέπει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα έχει τη δικαιοδοσία να αποφασίζει ακόμη και για την ακύρωση της προστασίας γεωγραφικών ενδείξεων που αναφέρονται στον προηγούμενο Κανονισμό (ΕΚ αριθ. 110/2008) και μεταφέρονται στον παρόντα. Αυτό σημαίνει ότι ενδεχομένως και ελληνικά αλκοολούχα προϊόντα γεωγραφικής ένδειξης θα χάσουν την προστασία που μέχρι σήμερα απολαμβάνουν. Η εμπειρία, μάλιστα, από τις συμφωνίες με τρίτες χώρες, όπως πρόσφατα με τον Καναδά (CETA), μας δημιουργεί πρόσθετους λόγους ανησυχίας για παρεκκλίσεις από τα έως τώρα ισχύοντα.
3. Θα επιφέρει πρόσθετο διοικητικό άχθος και γραφειοκρατία στους παραγωγούς και στις επιχειρήσεις αλκοολούχων ποτών ΠΓΕ, ενώ θα τους επιβαρύνει και με δυσβάστακτο οικονομικό κόστος. Αυτό θα προκαλέσει ένα τεράστιο πλήγμα στον συγκεκριμένο κλάδο, καθώς στη χώρα μας, κατά τουλάχιστον 65%, αποτελείται από μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις. Ως εκ τούτου, ο νέος Κανονισμός πρέπει να αναθεωρηθεί εκ βάθρων ώστε να μειώνει και την γραφειοκρατική καθυστέρηση και το οικονομικό βάρος.

Όχι “κερκόπορτες”
Τέλος, θα ήθελα να προτείνω η αιθυλική αλκοόλη γεωργικής προέλευσης, από την οποία θα πρέπει να παρασκευάζονται τα αλκοολούχα ποτά γεωγραφικής ένδειξης -και της οποίας δεν διευκρινίζεται γεωγραφικά η προέλευσή της-, να προέρχεται από εγχώρια προϊόντα, αντί της εισαγόμενης ή από επεξεργασία εισαγόμενης μελάσας. Ιδιαίτερα στην Ελλάδα, η παρασκευή ούζου ή τσίπουρου από ελληνική αμπελοοινική αλκοόλη, της οποίας η ποιότητα είναι αδιαμφισβήτητα υψηλή, θα αποτελούσε χρήσιμη διέξοδο για τους αμπελουργούς του τόπου μας, που κατά περιόδους βλέπουν την παραγωγή τους να μένει αδιάθετη.
Επειδή όλοι συμφωνούμε στην ανάγκη προάσπισης των ευρωπαϊκών αξιών, αλλά και στην ενίσχυση των παραγωγικών διαδικασιών που ωφελούν τις τοπικές οικονομίες και τον Ευρωπαίο καταναλωτή, και καθώς διάγουμε μια πολύ δύσκολη περίοδο, η οποία στην Ελλάδα βρίσκεται ήδη στον έβδομο χρόνο, είμαι βέβαιος ότι αντιλαμβάνεσθε πλήρως τις ανησυχίες μας. Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί δεν πρέπει να ανοίξουν «κερκόπορτες», που θα υπονομεύσουν τις εμβληματικές ονομασίες γνωστών προϊόντων, οδηγώντας στην οικονομική καταστροφή έναν υγιή παραγωγικό κλάδο».
Παραλήπτες της επιστολής του κ. Χαρακόπουλου εκτός του Προέδρου της Κομισιόν κ. Ζαν Κλωντ Γιούνκερ, είναι ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κ. Αντόνιο Ταγιάνι, η Επίτροπος Εμπορίου κ. Σεσίλια Μάλστρομ, ο Επίτροπος Γεωργίας κ. Φιλ Χόγκαν, ο Επίτροπος Μετανάστευσης, Εσωτερικών Υποθέσεων και Ιθαγένειας κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος, οι επικεφαλής των ομάδων του Ευρωκοινοβουλίου και οι Έλληνες ευρωβουλευτές.

Η επιστολή προς τον Πρόεδρο της Κομισιόν κ. Ζαν Κλωντ Γιούνκερ
Athens, July 24 2017
To
PRESIDENT OF THE EUROPEAN COMMISSION
Mr. Jean Claude JUNCKER
Dear Mr. President,
Geographical indications (GIs) belong to Europe’s intangible cultural heritage; therefore, so far, the European Union has taken care to protect Geographical Indication Products, manufactured under precise specifications and quality standards, while also associated to each place’s tradition.
As representing in the Hellenic Parliament an area producing local spirits of an excellent quality, such as Tsipouro of Tyrnavos and ouzo, I wish to hereby express to you my personal concerns, together with those of Greek producers over the draft new regulation on spirit drinks. Unfortunately, the proposal on the definition, presentation and labelling of spirit drinks, the use of the names of spirit drinks in the presentation and labelling of other foodstuffs and the protection of geographical indications for spirit drinks [COM (2016) 750 final 2016/0392 (COD)] seems to be oriented towards a negative direction, thus creating conditions for undermining the policy followed so far.
1. It opens up a “window” for the free bottling-packaging in areas or countries outside the geographical limits of spirit drinks’ geographical indications. Thus, producing areas or countries are deprived of the added value, while the very concept of labelling GI products is contravened. At the same time, there is a serious hazard of downgrading or even adulteration of a product carried in bulk for packaging in another country or area. In Greece, we already have a similar bitter experience with olive oil, which, oddly enough, continues to be exported in bulk to another country (Italy), for packaging and resale.
2. It delegates to the European Commission the decisional authority to even cancel the protection of geographical indications referred to in the previous Regulation (EU) No 110/2008 and transferred to the one under consideration. This means that possibly Greek GI spirit drinks shall be deprived of the protection enjoyed so far. What is more, recent experience from agreements with third countries, such as the one with Canada (CETA) gives grounds for additional concerns regarding derogations from existing standards.
3. It shall bring about additional administrative burden and bureaucracy for GI spirit drinks’ producers and businesses, together with unbearable financial burden. This, in turn, shall cause a heavy impact on the specific sector, as, in our country, at least a 65% consists of small family businesses. Therefore, the new regulation must be thoroughly reviewed so as to reduce both bureaucratic delays and financial burdens.
Closing, I would like to propose that ethyl alcohol of agricultural origin, - yet of a non- specified geographical origin- and basis for GI spirit drinks manufacture, must come from domestic products instead of imported or processed imported molasses. Especially in Greece, the manufacture and production of ouzo or tsipouro from Greek alcohol of vinous origin, moreover of an undisputed high quality, would certainly be a useful alternative for wine growers experiencing at times unsold production volumes.
Given that we all agree on the need for defending European values, but also for strengthening production processes that are beneficial both for local economies and the European consumer, moreover undergoing a harsh period- as far as Greece is concerned for the seventh consecutive year-,I am certain that you can fully understand our concerns. The European institutions simply must not open a backdoor that shall undermine popular products’ flagship denomination, moreover driving a healthy productive sector to economic catastrophe.
Confident for your understanding, I look forward to your response.
Sincerely,

MP Maximos Charakopoulos
Former Deputy Minister of Rural Development and Food
To:
Mr. Jean Claude JUNCKER
PRESIDENT OF THE EUROPEAN COMMISSION
Rue de la Loi / Wetstraat 200
1049 Brussels
Belgium

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου